Webwereld
Dinsdag 10 april 2007, 16:22 - 'Wilfing' het verschijnsel dat internetgebruikers tijdens een zoektocht op internet afgeleid raken en uiteindelijk vergeten wat ze zochten, blijkt sterk in opkomst.
Uit een enquete van onderzoeksbureau Yougov onder 2400 mensen, blijkt dat een kwart van de internetgebruikers twee dagen per maand 'wilft'. Wilf is een afkorting van 'What Was I Looking For?'. Het verschijnel leidt ertoe dat mensen minder doelgericht zoeken op internet en afdwalen, waardoor er veel tijd verloren gaat.
Uit het onderzoek blijkt dat vooral online winkelen leidt tot het maken van digitale zijsprongen. Mannen zouden hun aandacht eerder verliezen dan vrouwen, zo meldt The Daily Telegraph.
Uit de enquete blijkt dat zeven op de tien internetgebruikers last heeft van 'wilfing'. Volgens motivatiecoach Pete Cohen vergt het een mengeling van 'planning en wilskracht' om te stoppen met het afdwalen. Een andere aanpak is afwachten. Internetgebruikers van 55 jaar en ouder 'wilfen' namelijk drie keer zo weinig als mensen jonger dan 25 jaar.
Volgens Jason Lloyd van prijsvergelijkingssite Moneysupermarket.com hebben internetgebruikers zo veel keus en afleidingen dat ze vergeten met welk doel ze online kwamen, waardoor ze urenlang online ronddolen. Wilfing is daardoor ook een bedreiging voor de productiviteit op de werkvloer, zo verklaarde Loyd tegenover de Britse krant.