Monday, January 16, 2006

STEEDS MEER MENSEN BELLEN VIA DE KABEL...

Trouw - Het Nieuws Nederland Bij Vincent Dekker

KPN verliest aan goedkopere rivalen. De kabelnetten halen massaal telefoonabonnees weg bij KPN. In een half jaar tijd is vijf tot tien procent van de Nederlanders via de kabel gaan bellen.

In de kop van Noord-Holland mag Multikabel zich belkampioen onder de kabelnetten noemen. Het bedrijf heeft inmiddels 50000 telefoonabonnees, wat neerkomt op een marktaandeel van ruim vijftien procent. „En er komen nog elke week nieuwe telefoonklanten bij”, aldus een woordvoerder in Alkmaar.

Het laatste geldt ook voor de kabelnetten van UPC, Essent en Casema, de drie grootste kabelnetten van Nederland. UPC heeft nog geen cijfers voor eind vorig jaar, maar had in september al 273400 bellende klanten, wat al een marktaandeel van dik tien procent vormde. Essent zit nu op 45000 (2,5 procent marktaandeel), en dat terwijl het nog geen reclame maakt omdat het net niet helemaal klaar is voor telefonie. Dit jaar moeten er 100000 aansluitingen bij kunnen komen.

Casema is in augustus begonnen met de promotie van zijn belmogelijkheden. „De teller staat nu op 70000”, meldt een woordvoerster.

Het maakt duidelijk dat kabeltelefonie in zeer korte tijd een enorme concurrent is geworden voor KPN, dat tot voor kort nagenoeg een monopolie had op bellen via vaste lijnen. Kabeltelefonie kwam jarenlang niet van de grond, maar nieuwe digitale technieken maken het nu veel aantrekkelijker.

Door combinatiepakketten met internet en tv aan te bieden, kunnen de kabelaars het telefoonabonnement goedkoop houden. Zo rekent Essent zes euro voor een maandabonnement, wat tien euro minder is dan KPN. Dat wil de tegenaanval inzetten door enerzijds voordelige tv-abonnementen aan te bieden en anderzijds bellen via internet heel goedkoop te maken. Vooralsnog is het bedrijf technisch niet in staat een concurrerend tv-aanbod te doen.

Internetbellen hoopt KPN dit voorjaar gereed te hebben.